
Tento článok je reflexiou z workshopu farbenia textílii prírodnými farbivami, na ktorom som bola v auguste v Prahe – v Umeleckoprůmyslovém muzeu. Nie je to komplexný návod, presné postupy a receptúry sa dajú nájsť v rôznych knihách alebo online workshopoch (pridávam linky na konci článku). Každopádne, farbenie pomocou prírodných materiálov je pre mňa fascinujúce, je to skutočná alchýmia a skrýva s sebe množstvo inšpirácie.
Workshop viedla pani Ing. Alena Samohýlová, ktorá sa výskumu organických farbív a historických postupov farbenia venuje dlhodobo a pôsobí ako reštaurátorka textílii na UPM.
Tu je súhrn mojich poznámok z kurzu:
- Materiál, ktorý chceme farbiť, treba najskôr namoriť, aby farebné pigmenty lepšie naviazali na vlákna a fixovali pred blednutím. Farbivá, ktoré sme na kurze používali sú relatívne svetlostále, pokusy sa ale dajú robiť so všeličím.
- Živočíšne vlákna (vlna, hodváb) moríme v roztoku kamenca alebo vínneho kameňa a celulózové vlákna (ľan, bavlna) zase v taníne. Pred alebo počas farbenia možeme pridať aj iné doplnkové moridlá, ktoré posúvajú farebný tón buď do žiarivejších alebo tmavších odieňov – napríklad modrá skalica, zelená skalica alebo chlorid cínatý. Väčšinou sa ale aj tak najlepšie vyfarbujú vlna a hodváb – tj. dosahujú najžiarivejšie odtiene.
- Prírodnými farbivami ako šafrán, kurkuma, svetlicová červeň môžeme farbiť aj priamo, nepotrebujú morenie na naviazanie pigmentov.
- Veľmi dôležitá pri farbení je voda a alkatita. Moríme a farbíme v destilovanej vode (alebo dažďovej), ktorá neobsahuje stopy chlóru alebo železa, ktorý môže celé farbenie pokaziť, resp zmeniť odtieň. Alkalita vody tiež enormne ovplyvňuje výslednú farbu (videá o zmene farby pri pridaní octu alebo sódy do farbiacej zmesy sú všade po youtube).
- Dôležitá je tiež teplota pri morení a farbení. Pri morení by roztok kamenca nemal zovreť, čiže ohrievame na max 90°C a potom necháme pomaly vychladnúť – živočíšne vlákna sú citlivé na zmenu teploty. Takisto indigo nesmieme prevárať, pretože pri varení sa stráca modrý pigment; za studena sa tiež farbí svetlicová červeň.
- materiál sa do farbiaceho roztoku vkladá mokrý

Marena farbiarska / Madder / Rubia tinctorum
Koreň mareny farbiarskej je zdrojom jedného z najstarších farebných pigmentov. Stopy mareny sa našli v Tutanchamónovej hrobke, v Pomejách… S marenou sa dá dosianuť až žiarivá tehlovočervená farba, záleží na množstve, prípadne na pridanom moridle. Na kurze nám vyšli odtiene ružovkasto-oranžovej, po pridaní iných moridiel (modrá skalica, zelená skalica) sa odtiene menili do sivých tónov.

Požlt farbiarsky / Saflor / Carthamus tinctorius
Požlt (svetlica farbiarska) sa označuje aj ako nepravý šafrán – farbí sa okvetnými lístkami, ktoré sa v suchom stave veľmi podobajú šafránu. Lístky sa niekoľkokrát lúhujú vo vode na získanie roztoku pre farbenie na žlto. Po vyčerpaní (vyfarbení) výluhu sa zvýši ph roztoku sódou na 10 až 11, roztok sa nechá cez noc odstáť a následne sa stabilizuje octom na ph okolo 6,5. Za studena sa potom dá v roztohu farbiť hodváb a bavlna na jasnú ružovú. Pre mňa je toto úplný zázrak!

Breza / Birch / Betula pendula
O tom, že brezové listy farbia na žlto, som netušila. Pigment sa ale lepšie viaže na živočíšne vlákna – viď obrázok – a je potreba naozaj veľa listov na dosiahnutie sýtejšej žltej.

Cibuľa / Onion / Allium cepa
Asi si všetci pamätáme farbenie veľkonočných vajíčok pomocou cibuľových šupiek, takže toto žiadna novinka nie je. Výluh z cibuľových šupiek dáva krásnu žiarivo žltú na všetkých mateiáloch.

Vlašský orech / Walnut / Junglans regia
Orechové listy, šupky z orechov sa používali bežne na dosiahnutie rôznych hnedých odtieňov. My sme mali naozaj silný výluh z nasekaných listov, takže odtieňe sú tmavšie hnedé, ale dá sa dosiahnuť bledšia farba. Zvlášť hodváb môže mať krásnu zlatohnedú farbu. Opäť – na bavlnu toto farbenie až tak neplatí.

Košenila / Cochineal / Dactylopius cossus
Košenila – karmínové farbivo sa získava zo suchého chrobáčika – červca nopálového, parazita živiaceho sa na sukulentoch Opuncie. Farbivo pochádza zo strednej Ameriky, používali ho vo veľkom Aztékovia a Inkovia a do Európy ho doniesli Španieli, pričom popri zlate a striebre predstavovalo obrovský zdroj bohatstva. Žiarivo červená, ktorá sa dá farbením získať, je tiež extrémne svetlostála. Okrem farbenia látok ( červené rúcha kardinálov, červené kabáty britskej armády atď) sa používalo aj ako farbivo do make-upu a dodnes sa používa aj v potravinárstve ako E120. Na kurze sme používali na morenie kamenec, takže farba nám vyšla fialová, ale na dosiahnutie žiarivo červenej sa používa napr. vínny kameň.

Indigo / Indigofera tinctoria
Indigo pozná snáď každý. Denne sa s ním stretávame na denime, aj keď v súčasnosti sa používa syntetické indigo. Pravé indigo sa získava z listov indigovníka pravého, pričom je to náročný a smradľavý proces. Túto rastlinu pôvodne pestovali v Afrike, na Strednom východe a pigment sa do Európy dostával po hodvábnej ceste. Pravé indigo je najsvetlostálejšia farba vôbec a dobre sa viaže na všetky druhy materiálu – ako na vlnu, tak aj na bavlnu. V minulosti ale kvôli náročnosti získavania pigmentu a tiež ďalekej ceste, ktorú muselo prekonať, bolo drahé a ako lacnejšia alternatíva sa od stredoveku v Európe používal napríklad Boryt farbiarsky (woad) – stopy po boryte boli nájdené aj u Vikingov. Listy borytu ale obsahujú menej pigmentu.
Miešaním s inými farbivami sa dá dosiahnuť svieža zelená (so žltými) alebo tmavá hnedá, ba až čierna. Postup farbenia je zložitý – pripravuje sa tzv kypa – farbiaci roztok – pretože indigo sa nerozpúšťa vo vode. Existuje viacero spôsobou ako donútiť indigo prejsť na látku – my sme používali hydrosulfitovú.
Toľko sme stihli na kurze. Existuje ale oveľa viac možností prírodného farbenia a odtieňov, ktoré sa dajú získať a časom sa chystám doplniť si vzorkovník: avokádové šupky, šupky z granátového jablka, kurkuma, kampeška, drišťál, bobkový list, šafrán… a tiež experimentovať s moridlami.
Existuje veľa literatúry a rôznych receptúr na internete, instagrame, stačí len gúgliť. Pripájam pár tipov:
- online kurz na domestika.org Textile dying with natural pigments
- Desnos R. Botanical colour at your fingertips.
- Lambert E., Kendall T. The complete guide to natural dyeing.
- Logan J. Make Ink.
- Liles J.N. Art Craft Natural Dyeing: Traditional Recipes Modern Use
Referencie: