Blog

Pre odborníkov i fanúšikov. Budú tu postupne pribúdať články o posledných výstavách v okolí (blízkom a dúfam aj ďalekom), literatúre a hlavne o ľuďoch, ktorí sa Slovensku venujú kostýmovej tvorbe.

Z rozprávky do rozprávky II.

V rámci cyklu Z rozprávky do rozprávky vám prinášam ďalší rozhovor o kostýmoch pre rozprávku, tentoraz s Helenou Tavelovou, ktorá navrhla kostýmovú výpravu pre najnovšiu rozprávkou Mariany Čengel-Solčanskej Zakliata jaskyňa. Helena pochádza z Ružomberka, študovala najskôr odevný dizajn v Liberci, ale nakoniec ju zlákalo kostýmové výtvarníctvo a štúdium dokončila na DAMU v Prahe. S Helenou sme sa rozprávali mesiac pred premiérou filmu.

Z rozprávky do rozprávky I.

Rozprávka je v našej kinematografii obľúbený žaner, podporovaný RTVS aj žiadaný divákmi. Každý rok vznikne minimálne jedna, niekedy dve v spojení s českými koprodukciami, čo vytvára priestor pre rôzne vizuálne riešenia a východiská. V cykle Z rozprávky do rozprávky sa budem rozprávať s kostýmovými výtvarníkmi rozprávok zasadených (aspoň pomyselne) do rôznych časových období a hľadaní ich vizuálneho kľúča k príbehu. Zaujímajú ma úskalia vizuálneho znázornenia doby v prelínaní s “fantasy” prvkami v našich produkčných podmienkach. Ako prvá mi odpovedala na otázky o jej práci na rozprávke Johankino Tajomstvo Simona Vachálková.

Peris costumes v Prahe

Peris Costumes začala svoje pôsobenie ako krajčírska dielňa v španielskej Valencii v roku 1856. Rodina Perisovcov sa už od počiatkov zameriavala na výrobu kostýmov pre zábavný priemysel. Z dielne sa postupne stala spoločnosť na výrobu a rental kostýmov pre veľké produkcie a pod pôsobením rôznych výtvarníkov má na konte množstvo ocenení vrátane Oscarov. Od roku 2012 sa z nej stala medzinárodná spoločnosť, otvárajúca pobočky v rôznych krajinách. Od tohto roku sa medzi ne pridala aj Česká republika s pobočkou pri pražskom letisku so skladovými priestormi s rozlohou 4,500 m². Ako to v Prahe funguje, mi porozprávala manažérka pobočky Jana Evans.

O kostýmoch s Erikou Gadus

Kostýmová výtvarníčka Erika Gadus má za sebou bohatú divadelnú a filmovú tvorbu. Hoci žije v Budapešti, aktívne tvorí aj na Slovensku. Jej kostýmové výtvarné riešenia ste mohli vidieť vo filmoch Zázrak, Eva Nová, Pivnica, Nech je svetlo… Na konci septembra, kedy prišla na pár dní do Bratislavy kvôli príprave kostýmov k celovečernému filmu Obeť (pracovný názov), sme sa na pár minút stretli a rozprávali sa o jej bohatých skúsenostiach a postrehoch o práci kostýmového výtvarníka vo filme.

Farbenie prírodnými farbivami

Tento článok je reflexiou z workshopu farbenia textílii prírodnými farbivami, na ktorom som bola v auguste v Prahe – v Umeleckoprůmyslovém muzeu. Nie je to komplexný návod, presné postupy a receptúry sa dajú nájsť v rôznych knihách alebo online workshopoch (pridávam linky na konci článku). Každopádne, farbenie pomocou prírodných materiálov je pre mňa fascinujúce, je to skutočná alchýmia a skrýva s sebe množstvo inšpirácie.

SyncOnSet Crew Tools

Dnes vám chcem predstaviť program SyncOnSet Crew Tools– online software pre zdieľanie náväzností pri filmovej výrobe. Využívajú ho veľké štúdia ako HBO, NETFLIX, FOX-20th century, Paramount Pictures, Warner bros. atď. Program je určený pre výrobné zložky štábu ako sú kostýmy, rekvizity, masky, lokácie, set dizajn.

The Golden Thread / Zlaté vlákno

Kassia St Clair je uznávaná spisovateľka a novinárka, publikujúca články hlavne o histórii farieb, umení a hmotnej kultúre. Jej kniha Secret Lives of Color sa stala bestsellerom (vrelo odporúčam), no chcem upriamiť pozornosť na jej druhú knihu The Golden Thread – Zlaté vlákno. Kniha sa venuje doslova histórii vlákna a autorka na mnohých príkladoch ukazuje, aký závratný význam mali látky pre spoločnosť a hýbali ekonomikou nejednej civilizácie.

Spolupráca výtvarníka s umeleckým fotografom

Mária Švarbová patrí medzi najznámejšie súčasné slovenské fotografky. Vo svojej tvorbe odhaľuje fascináciu socialistickým verejným priestorom a kombinovaním s modernými prvkami vytvára na fotkách špecifickú atmosféru a jasne rozpoznateľný rukopis. O tom, ako vzniká táto atmosféra som sa rozprávala so scénografkami a kostýmovými výtvarníčkami Laurou Madjiah Štorcelovou a Zuzanou Hudákovou, ktoré s Máriou Švarbovou pravidelne spolupracujú.


Sledujte, čo je nové na blogu.

Pre čestvé info o zadajte svoj email tu:

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s